Spinder
Spinder er en novelle, der første gang blev tryk i novellesamlingen Stjernekiggeren – og andre noveller om livsværdier i 1999 (Gyldendal Uddannelse). Den findes i dag trykt i andre undervisningsmaterialer og kan også downloades via Gyldendals hjemmeside, (dansk.gyldendal.dk). Jeg har lagt mærke til, at en del elever bruger Spinder i forbindelse med den mundtlige afgangsprøve i dansk. Her prøver jeg at besvare nogle af de spørgsmål, jeg oftest bliver stillet.
Spørgsmål: Hvad er temaet i Spinder?
Svar: Spinder blev oprindelige skrevet på bestilling til en novellesamling, der skulle handle om ‘livsværdier’ – så for mig er temaet bl.a. noget med valg og de værdier, vi bruger til at træffe vores valg ud fra. De valg, der ender med at forme vores skæbne. Men man kunne også finde andre temaer i novellen. For mig er en tekst ikke som en matematikopgave, der er ikke noget entydigt svar, men der er flere versioner alt afhængigt af, hvem der læser og fortolker teksten.
Spørgsmål: Hvordan fik du idéen til Spinder?
Svar: Jeg har altid godt kunnet lide myten om de tre normer, der spinder skæbnetråde, og jeg fik idéen, engang jeg sad i en bus og kørte gennem en lille by et sted på Djursland. I hovedgaden var en garnforretning med sådan noget gammeldags orange plast for vinduet for at beskytte varerne mod solens stråler, og så lavede min hjerne en kombination af ‘normer, der spinder livstråd’ og den garnforretning – jeg synes, idéen om, at normerne var blevet nogle gamle koner, der var faldet lidt af på den og var havnet i en garnbutik, var ret sjov – og så kom historien sådan set ret hurtigt til mig. Jeg har nok lige præcis skrevet den sådan, fordi jeg elsker, når der sker noget ikke-realistisk, der ikke bare er gakket, men har en mening på et dybere plan. Nornerne kan jo tolkes som tre stemmer inde i Nannas hoved.
Spørgsmål: Jeg skal bruge berettermodellen på Spinder – kan man overhovedet det?
Svar: Ja, det kan man! Novellen blev skrevet som en slags bestillingsopgave for Gyldendal – og opgaven lød på, at slutningen skulle være åben. Derfor slutter den meget tæt på klimaks (valgsituationen) og har ikke en egentlig udtoning. Jeg har skrevet en version af udtoningen, som blev trykt i lærervejledningen til novellesamlingen i sin tid. Den er et bud på en afslutning, men der er mange andre mulige. Jeg vedhæfter den her: