Om Cecilie Eken

Jeg er født d. 16. februar 1970 på Frederiksberg, men jeg voksede op i Holte, en forstad til København. Der boede jeg, til jeg var elleve år, så flyttede jeg ind til selve København (Østerbro) sammen med min mor og mine to søstre, da mine forældre blev skilt. Fra 2003 bor jeg igen i Holte sammen med min mand Peter Heydenreich, som er tegner og har sit eget firma. Vi har tre børn: Linnea, født d. 15. januar 1999, Adam, født 13. december 2001 og Alba, født 16. april 2007.

ornament-p3.gif
Jeg har skrevet stort set lige siden, jeg lærte alfabetet. Da jeg var otte år, havde jeg en lærer, der satte klassen i gang med at skrive rim og digte, og jeg elskede det og fortsatte med det i mange år. Jeg begyndte også ret tidligt at finde på historier og var så heldig at have mit eget private publikum i mine to mindre søstre.

ornament-p3.gif
Som 15-årig skrev jeg min første roman, en historie på ca. 70 sider, og allerede dengang vidste jeg, at jeg gerne være forfatter, når jeg blev voksen. Men jeg gik ret stille med den drøm – det føltes lidt farligt at sige den slags højt, for jeg var ikke sikker på, om jeg var god nok til at skrive. Efter gymnasiet læste jeg derfor sprog og økonomi på Handelshøjskolen (der i dag hedder Copenhagen Business Schoool, CBS)  for at få en ”almindelig” uddannelse, og jeg forestillede mig, at jeg ville søge ind på Journalisthøjskolen bagefter og blive journalist. I mellemtiden kom jeg dog i gang med at skrive eventyrromanen Troldmandens Søn, og den ville Gyldendal godt udgive, efter at jeg havde skrevet den igennem en gang. Jeg var 23 år, da jeg debuterede i 1993. På det tidspunkt havde jeg afsluttet min bachelorgrad i sporg og økonomi, så ja: jeg er faktisk civiløkonom. Den uddannelse har jeg nu aldrig rigtig brugt til noget. I stedet skrev jeg endnu en bog, Kongebarnet. Da den udkom i 1995 vidste jeg, at jeg hverken skulle være økonom eller journalist eller noget som helst andet end forfatter. Jeg begyndte at læse litteraturvidenskab på Københavns Universitet og satte mig så ellers ned og fortsatte med at skrive. Studierne holdt jeg op med efter nogle år, i stedet har jeg koncentreret mig om at skrive romaner, billedbøger, noveller og teaterstykker, og jeg synes, jeg har verdens bedste arbejde.

ornament-p3.gif

Priser

Kongebarnet på prisudvalgets æresliste ved uddelingen af Kulturministeriets Forfatterpris for børne- og ungdomsbøger 1995

Kulturministeriets Forfatterpris for børne- og ungdomsbøger 1997 for Sikkas Fortælling

Certificate of Honour for Writing fra IBBY (International Board on Books for Young People) for Sikkas Fortælling

Kulturministeriets Forfatterpris for børne- og ungdomsbøger 2007 for Mørkebarnet

Kommunernes Skolebiblioteksforenings Forfatterpris 2008 (se motivering her)

Danmarks Skolebibliotekarers Børnebogspris 2008

3. præmie i Statens Kunstråds billedbogskonkurrence ‘Den illustrerede bog’ 2010 for bogværket Gemmebogen lavet i samarbejde med billedkunstner Rose Eken. Gemmebogen kan ses her.

Andenplads ved uddeling af Undervisningsmiddelprisen 2012 for bidrag til undervisningsmaterialet Ned i novellen

Det Danske Akademis børnelitterærepris Silas Prisen 2017  (tale og takketale her.)

Indstillet til Nordisk Råds Børne- og ungdomslitteraturpris 2019 med Styrke – Karanagalaksen Log I. Se mere her.

2020 Hæderslegat fra Søren Gyldendal Fonden

Natblomst nomineret til Weekendavisens Litteraturpris 2021

Natblomst nomineret til Orlaprisen 2022 i kategorien ‘Bedste handling – bogen jeg ikke kunne lægge fra mig’

Natblomst udvalgt til at være “White Raven 2022” af Internationale Jugendbibliotek i München, Tyskland, der modtager børne- og ungdomsbøger fra hele verden. Af disse udvælger de en gruppe på 200 bøger til deres særlige katalog og udstilling på bogmessen i Frankfurt.

Mit forfatterskab nomineret til ALMA-prisen, Astrid Lindgren Memorial Award, 2023

Omnias hus nomineret til Årets billedbog 2023 af København Kommunes Børnebiblioteker.

Mit forfatterskab nomineret til ALMA-prisen, Astrid Lindgren Memorial Award, 2024

ornament-p3.gif

Et udvalg af artikler og interviews

Anna Poulsen: Mage-løse eventyr
Plys 11, 1997
En artikel om Troldmandens Søn og Kongebarnet

Cecilie Eken: Nogle overvejelser om fortæller og sprog i Sikkas fortælling
Dansk – Folkeskolefraktionens medlemsblad 2/00 september
En artikel om Sikkas fortælling skrevet af mig selv …

Nina Christensen: Den danske billedbog 1950-1999, Roskilde Universitetsforlag/Center for børnelitteratur, 2003, s. 308-318

Bent Rasmussen: Børne- og ungdomslitteratur, Portrætter af 14 danske forfattere, Bogforlaget Her&Nu, 2005, s. 22-28

Anna Poulsen: Om fantasy og godt og ondt i Cecilie Ekens forfatterskab,
BUM : børne og ungdoms-litteratur magasinet, Årg. 27, nr. 9 (2012) s. 99-112
En artikel hvor en hel del af mine fantasybøger omtales.

Anna Poulsen: “Men jeg findes” – 25-års jubilæum
BUM : børne og ungdoms-litteratur magasinet, Årg. 30, nr. 12 (2018) s. 19-22
En artikel om Styrke, Karanagalaksen, Log I – og omtale af mit 25-års forfatterjubilæum

Den hidtil grundigste gennemgang af mit forfatterskab kan findes i:

Torben Weinreich: Forfattere i nyere dansk børnelitteratur, Høst og søn, 2012

Se desuden links til interviews under ‘spørgsmål og svar’ her på hjemmesiden.

Anmeldelser
Der findes lektørudtalelser på alle mine bøger samt diverse anmeldelser. Spørg evt. på biblioteket.

Diverse
I 2021 blev jeg indvalgt som medlem af Det Danske Akademi, og jeg glæder mig over Akademiets invitation, ikke mindst fordi jeg er det første medlem, der udelukkende skriver børne- og ungdomslitteratur. “Det ser jeg som et udtryk for, at der blandt Akademiets medlemmer er et ønske om at markere en ny retning, hvor man også anerkender børne- og ungdomslitteraturen som en genre, der kan være af høj kunstnerisk værdi.” (citat fra Politiken)